Een choreografie van klanken met negen musici op het podium.
Acht cellisten en een zangeres wagen zich op het snijvlak van klank en beweging, van tijd en ruimte.
Cello Octet Amsterdam, Elisabeth Hetherington en LeineRoebana bundelen hun krachten om met dans, ruimtegebruik en beweging de luisterervaring van muziek te versterken en te veranderen; om haar tot een integrale ervaring te maken. Zo voelt het publiek hoe muziek verbonden is met de ruimte en hoezeer ze een expressie is van het lichaam.
De voorstelling is geïnspireerd door componisten die leefden en schreven op het breukvlak van Renaissance en Barok. Zo wringt in Gesualdo’s composities traditionele polyfonie met de nieuwe expressie van de vroegbarok en schreven Luzzaschi en Strozzi muziek toen vrouwen in Europa voor het eerst zangeres mochten zijn. Componist Peter Vigh ziet deze muziek op zijn beurt als een meccanodoos met bouwstenen voor een nieuwe klankwereld.
Daar waar eeuwenoude muziek en splinternieuwe klanken elkaar ontmoeten, waar instrumenten en lichamen langs elkaar schuren, ontlaadt de energie van het onverwachte.
Sonus motus is een coproductie van LeineRoebana en Cello Octet Amsterdam met medewerking van de Cello Biënnale Amsterdam.
Credits
Composities: Carlo Gesualdo, Luzzasco Luzzaschi, Barbara Strozzi
Nieuwe composities: Peter Vigh
Choreografie / muzikale dramaturgie: Andrea Leine & Harijono Roebana
Musici/performers: Elisabeth Hetherington (sopraan) & Cello Octet Amsterdam
Méér Cello Octet?
Nieuwsbrief
We hebben regelmatig nieuwtjes om te delen. Hier zie je een overzicht van wat er allemaal speelt rond het octet. Abonneer je op de nieuwsbrief om alles als eerste te lezen.